بوسطه بوسطه


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من حوالي 3-4 سنوات كده كان فيه مشكله ومش عارفين نوصل لواحد صاحبنا.. وموبايله كان مدمر.. وكان عيان جدا بعد عمليه عملها فكان بينام فترات مرعبه وغير منتظمه فمكناش عارفين نكلمه.. وفي نفس الوقت الكلام اللي عايزين نقولهولو مينفعش نقولو لحد يوصلهولو (والله ما فاكر كان ايه بس كانت حاجه مهمه اوي ليه هو!!) المهم ففي الاخر عديت عليه واديته جده جواب يدهولو وكانو مستغربين اوي :D

ومن حوالي اسبوعين كده برضه اختي كانت بتقولو لماما اشمعنه طارق بيجيلو جوابات كده دايما (مع ان كلها فواتير وبلاوي زرقا!! ) انا حبعت لنفسي جوابات انا كمان :D


وسبحان الله والله بفرح بالجوابات دي :):) معرفش ليه مع اني عارف ان كلها حيبقى فواتير واشياء من هذا القبيل الا انها لمجرد انها جواب فحلوه والله :)

وفعلا الجوابات ليها وقع على الواحد غير لو كان نفس الجواب مكتوب في ايميل او حاجه..  معرفش ليه 
اصل الجواب تحسه بشكل من الاشكال متعوب فيه.. ومعمولك انت بس وباهتمام.. (مع انه دون مجهود يذكر) وكمان تحس فيه روح الواحد.. 
وروح الواحد بتظهر في الجواب عشان بيكتب بخطه مش مجرد بخط اله ديفولت غالبا كمان.. وبقلمه و لونه القلم ده.. وممكن كمان يعطر الرساله.. ممكن يرسم فيها اشكال او رسمه او اي حاجه وانك كمان تبقى لامس الورقه بايدك وانت بتقراها..
في النهايه بتحس بجد الرساله دي فيها جزء من روح اللي قدامك مش مجرد كلمات وصلتلك في ايميل.. وان كانت بتكون حلوه برضه بس مش زي الجواب ابدا 

    
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
     
     
 
 
 
 
 
 
ده جواب جالي من ابن خالتي من يمكن اكتر من عشر سنين وكنا في السعودية
 

وانتو اكيد برضه اكيد اثر ان يجليكم مثلا كارت صغير مع اي هديه مكتوب فيها شيويه كلمات متهايلي بيكون اجمل الف مره من اس ام اس او ايميل مهما كان فيه كروت فلاش جامده جدا..
كمان مش عارف ليه بطلنا نبعت ال post card 
مع ان فكرته جميله جدا وبسيطه..  خاصه لو بتبعت لحد من بره مصر او من بره دولتك اللي انت فيها يعني.. او على الاقل المدينه ويكون الكارت ده عليه رسمه لمدينته ولا حاجه..

اخر حاجه فيه فكره حلوه اوي كانت ايس قالت ان جارهم عملها.. ان في العيد جاب كروت تقريبا حسب ذاكرتي وكتب فيها وحطاها عند ابواب جيرانه كلها.. فلما صحيو يوم العيد الصبح وفتحو الباب ولقوها كانت حركه جميله جدا منه..
بجد نفسي ابعت جوابات وكده :D
ويجي على غفله برضه الراجل بتاع البوسته (فاكرين الكلمه دي ؟ :) ) ويقول وصلكم جواب.. واقعد ابقه عايز اعرف مين اللي وصله جواب بالظبط وياترى فواتير وكده ولا جواب جواب :)

بجد لازم اتصرف لانها حاجه حلوه والله :)

فكرت اعمل زي بتوع زمان حتى اللي هو ال penfriends ..

عامة لما الاقي تطبيق مناسب وعملي حبقى اقولكم ان شاء الله يمكن تحبو تجربو :)
لو حد عنده تجربه مع الجوابات دي حاليا او بيبعت جوابات لاي حد ياريت يقولنا هل فعلا الموضوع حلو ؟ ولا ممل مثلا؟ ولا فيه اهمال وفيه احتماليه كبيره ان الجواب يضيع او يتاخر اوي..  
التسميات: , edit post
36 Responses
  1. يااه انا شايلة عندي جوابات كتيير كانوا بيجولي من مصر
    ودايما لما يكون حد نازل مصر
    لازم ابعت معاه جوابات
    وكمان لو حد جاي هنا بيكون جايب معاه
    جوابات انا وبنات خالتي شايلين جوابات من بعض كتييييير

    حاجة حلوة اوي وبالذات لما اجي اقرأها بعدين ..

    بجد حاجة حلوة اوي يا م طارق


  2. يااااه الجوابات دي اجمل حاجه

    انا عندي جوابات كتير كده

    بس كنا بنبعتها لبعض ف الفصل او مثلا لما حد يغيب يقوم يبعت جواب مع اخته ولا حاجه المدرسه

    الجوابات الورق دي احلى حاجه

    بس بوسته

    ماظنش انه فيه دلوقتي

    عجبتني اوي اوي حكايه الكاردز دي الي عملها الراجل :D

    والله فكره هبقى اعملها انا كمان

    نايس بوست

    وحطيتلك الشات بوكس ^-*


  3. sama Says:

    في الوقت الحالي

    بيتنا ما شاء اله مليان بجوابات

    انذرارت الفصل اللي بتتبعت من مدرسه اخويا :D

    من احلي الجوابات اللي كنت بجد بحبها

    جوابات خالو زمان اوي بقي قبل النت و الموبيلات و الكلام ده

    كان ايامها في لبنان و كنت بقعد مع تيتا و ماما و نقراها و هما يعيطوا بقي و يعيشوا

    بس اجمل حاجه الصور اللي كان بيتصورها هناك و يبعتهالنا مع الجوابات

    تحفه بجد

    و فيه ذكريات كتيره مع الجوابات عموما

    بس الموضوع ده لذيذ يا باشمهندس


  4. MaNoOoSh Says:

    والله فعلا الجوابات كا بيبقى ليها طعم تانى
    بس انا عمر ما جالى جواب غير بتاع التنسيق
    عااااااااااااااااااااااا


  5. انا بحب الجوابات جدا ونفسى اوى يوصلى جواب بس بشرط يكون فحواه جميل او خبر سعيد:)
    ومازلت فى انتظاره
    اما عن رسائل الموبايل فبحب الرسائل التلقائية وليست المرسلة لخمسين قبل منى والف بعد منى حتى لو كانت تهنئة بالعيد
    الرسائل المفروض انها احساس بيوصل للمستقبل مش مجرد كلام وبس


  6. semsema:
    ايوه انا فاكر ان كنا بنعمل كده برضه.. بس مش عارف ليه !! يعني ليه مش بنبعت الجوابات عادي وكنا نبعتها مع حد نازل ولا حاجه

    وفعلا بفرح اوي لما بقراها تاني
    وذكريات حلوه اوي :)


  7. MǿиY El-Shreef
    ماشاء الله حلوه اوي حكايه جوابات الفصل دي لما حد يغيب :)
    حركه جديده


  8. أزال المؤلف هذا التعليق.

  9. sama:
    :D:D:D:D
    ماشاء الله شكله عفريت
    وفعلا الجوابات دي حاجه حلوه اوي بجد


  10. MaNoOoSh:
    معليش ان شاء الله ابقي خلي خطيبك يبعتلك جوابات وكروت كتير


  11. موناليزا
    هو بيجيلك جوابات كتير فوحاها سيئه ولا ايه :s
    وفعلا الرسائل الفورود الى حد كبير ملهاش طعم..
    الرساله مهما كانت لغتها ضعيفة المستوى بس تكون مكتوبه فعلا ليكي بتبقى احلى الف مره مش قصائد الشعر :)


  12. انا اقول ان احد اهم اسباب الانحراف اليوم دول هو سهولة التواصل بين البنت و الولد ...موبايل ..ايميل ..اسمس ...يعني بس زمان كان الجواب ما يوصلش للبنت الا بمعجزة خصوصا لو مكانتش البنت بتدرس او بتشتغل ..
    دا بالنسبة للحب اما بالنسبة لغيروا فهي اصبحت امور كلاسكية لا تتناسب مع سرعة العصر الذي نحن فيه ..................سؤال يا جماعة زمان كان الواحد يحتفظ برسائل الحب ذكرى جميلة..الان هل يسجل المكالمات ولا يسجل الاسمس والا ايه النظام ..


  13. اهلا اهلا احم احم :d
    اول مره تنورنا ياحاج في المدونه :)

    بالنسبه لموضوع الانحراف انا مش متفق معاك اوي يعني.. لان اللي عايز ينحرف بينحرف.. وبداية الانحراف مش بتكون عن طريق الموبايل طبعا ! وبالتالي الواحد بينحرف الاول وبعدين بيستسمر الموبايل ومعرفش ايه في احتراف الانحراف :d
    لكن في النهاية حتى بدون الموبايل وايميل وكده.. اللي عايز ينحرف حينحرف مهما كان الحصار..

    بالنسبه لغيره فدي طبعا متفق معاك.. انا مقصدش استخدام الجوابات ((كبديل)) للايميلات والمسجات وكده.. ده مستحيل طبعا.. لكن اقصد استخدامه لما يكون فيه فرصه لاستخدامه دون خسائر يعني :)

    منورا نا من الجزائر ياجميل


  14. نسيت اقول بالنسبه لسؤالك معظم الناس فعلا بتحتفظ بالمسجات بتاعة الموبايل والايميل والكروت لو فيه.. عادي يعني


  15. SaRaSeErO Says:

    هيا ممكن تكون حلوه فكرت الجوابات دى

    بس انا مش حاسه بيها خالص

    لانى عمرى عمرى ماحد بعتلى جواب
    (وش زعلان)

    بغض النظر عن جواب التنسيق اللى اصلن كنت ساعتها عرفت الكليه اللى دخلتها خلاص
    بس بردو كنت فرحانه بيه اوى اول مالراجل قالى الف مبروك
    معرفش ليه


  16. مممممم

    الجوابات , الجواب الوحيد اللى مضيت عليه واستلمته كان إنذار بالفصل وأنافى تالته ثانوى

    -----

    بس أفتكر عمى كان مسافر قطر وكان دايما يبعتلنا جوابات لكن أنا كنت صغيره جدا يعنى فلما كبرت بالصدفه لقيتهم فى شنطه كدا طلعتهم لقيت جوابات كتير جداَ وصور تحفه من اللى بتقلب دى أشكال زى صورة الكعبه او اطفال كدا يعنى ومكتوب عليهم اهداءات ولقيت اهداء ليا فرحت اوى مع إنى مشفتوش قبل كدا لأنى وقتها كان عندى بتاع 3 سنين كدا

    واكتر حاجه فرحتنى فى الجوابات انها من الماضى وعمى كان بيتريق عليا علشان بنطق الكلام غلط أصل اخواتى كانوا بيوصلوا الكلام

    بس الجوابات دايما ليها طابع خاص لأنها بخط الإيد بحسها فيها دفء شويه عن الميل أو الموبايل

    :)


  17. السلام عليكم
    طبعا الجواب له وقع مختلف
    بالنسبة لي كنت انا واخويا الله يرحمه لما كان يجي ويلاقيني نايمة يسيبلي جواب ولما اصحى ارد عليه ونتبادل الهزار والنكت وكنت بحتفظ بيها ما اعرفش ليه
    الا بعد وفاته وكأني كنت عارفة انها هتفكرني بكلامنا سوا
    غير انها بتبقى معاك في يديكك تتلمش كلماتها بعنيك وايديك وتقدر تشوف هنا اتلخبط وهنا شخبط وممكن تبقى ذكرى حلوة اوي
    تحياتي


  18. MaNoOoSh Says:

    التاج لف لف وجالك يا باشا.. يللا بقى علشان تحلة


  19. دكتور سراسيروو
    معليش ان شاء الله خطيبك يبقى يكتبلك جوابات كتير :)


  20. زهرة الأمل
    حلوه اوي فعلا ان يكون حد اتكلم عليكي او جيتي على باله يعني وانتي مش عارفه :) وكمان تعرفي بعدين..
    ماشاء الله واضح ان حكايه الصور في الجوابات دي جامده اوي.. لازم ابقه اعملها ان شاء الله :d


  21. زهرة الأمل
    حلوه اوي فعلا ان يكون حد اتكلم عليكي او جيتي على باله يعني وانتي مش عارفه :) وكمان تعرفي بعدين..
    ماشاء الله واضح ان حكايه الصور في الجوابات دي جامده اوي.. لازم ابقه اعملها ان شاء الله :d


  22. عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو:
    اهلا اهلا حضرتك اول مره تشرفينا في البلوج :)
    اول حاجه الله يرحمه
    تاني حاجه نسيت فعلا الجوابات الصغيره بتاعة لو حد نايم.. منتشره عندنا برضه.. بس مش بحتفظ بيها اوي :s
    متهايلي فعلا لازم ابقه اشيلها
    وعجبني وصفك لجمال الجوابات عن الايميلات :)
    اهلا بيكي مره تانيه


  23. MaNoOoSh:
    ولكم ولكم :)
    ليه كده بس :D
    عامة هو كان جالي زمان من كذا حد فحتلاقي الاجابات في التعليقات على الموضوع


  24. eng: nagwa Says:

    مش بيجيلي جوابات غير من المدرسه

    اول جواب جالي في 3 ثانوى الي هوا انذار فصل عشان غبت 6 ايام تقريبا كان في شهر 5

    بس لما جه بتاع البوسطه وندا عليه استغربت اوى ان يجيلي جواب

    ولما فتحته ضحكت اوى وكان كل ما يزورنا حد اوريهوله ههههههههههههه

    وتانى جواب كان جواب تنسيق الثانويه

    بس كده مش عندى جوابات تانى


  25. انا زمان وانا صغيرة كنت ببعت لبابا هنا جوابات وهو فى قطر
    بخطي المقرف الصغير المفعص ده
    :D
    ولما جيت وانا كبيرة كدة جه بابا جمعهوملى كلهم ووراهوملى
    بصراحة اتصدمت ان انا اللى كاتبة الكلام ده

    فى جواب شوفته قريب كنت عملاله درجاتى فى تانية ابتدائي فى جدول كدة
    وبقوله فى الاخر "شوفت انا درجاتى حلوة ازاى .. يلا جيبلى عجلة بقي وانت جاى"
    مادية من صغرى :D

    بالنسبة لتجاربي مع الجوابات وانا كبيرة كدة بقي
    فانا اول ما جيت هنا قطر السنة اللى فاتت كانت الغربة عاملة عمايلها معايا
    فقولت لصحبتي الانتيم تبعتلى جواب بدل الايميل عشان يبقي بخط ايديها
    الحلو فى الموضوع ده اننا كنا نتكلم كل يوم اونلاين تقولى ها الجواب وصل ولا لا
    :D

    ودي كانت مأساتي مع الجوابات
    :D
    اعذرنى عالرغى .. ما بصدق امسك المايك
    :D


  26. MaNoOoSh Says:

    التاج وصلك يا باشا


  27. حلوه اووى الجوبات دى


    وبوست تحفااا


    اول زياره


  28. wedad Says:

    ياااااااااااااااااااه فكرتنى بالذى مضى ياعمونا يأيام الجوابات والكلام ده بس بصراحة الواحد كان علشان يكتب كلمتين يقعد يفكرررررررررررر
    ويعصر المخيخ وفين وفين بقى لما يكتبهم
    بس فعلا الجوابات لها معزة تانية
    خلى بالك معلش (معزة من الاعزاز )وليست من (فصيلة الجدى والخروف)اسفة بس حبيت اوضح ياعن ياعمونا ياض احسن تفهمنى غلط ولا حاااجة واحنا لسة بنستعرف بيك


  29. wedad Says:

    بقولك ايه ياعمونا اوعى تكون من الجماعة اياهم اللى بيعمولوا نفسهم مهمين ومبيرودوش على الكومنتات
    دانا اعملك فضيحة بجلاجل
    حأعيط والم عليك اهل البلوجات كلها
    انا حذرتك اهوه ياعمووووو ياض.


  30. بشمهندسه نجوى:
    ماشاء الله مالك فخوره اوي كده بالجواب ده :d
    طب لسه عندك جواب التنسيق ده ؟؟ انا اتمنى يكون لسه عندي برضه ومضاعش :(


  31. كفايـة طيبـة :
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه
    حلوه اوي حكايتك يافندم :d
    :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

    ومفيش اي رغي خااالص :)


  32. MaNoOoSh:
    ايوه انا رديت عليه
    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=5708630986912725255&postID=7312192250315267238&isPopup=true


  33. Bant El7ag Dracula
    اهلا اهلا حضرتك اول مره تشرفينا :)

    وربنا يكرمك يافندم ده من ذوقك بس :)


  34. wedad:
    اهلا بيكي يافندم حضرتك اول مره تشرفينا في البلوج :)

    :d:d:d:d:d
    لا طبعا برد على الناس واحد واحد :)


  35. كان نفسى اقرا البوست بس الصورة اللى فى المدونة الخلفية مش مخلية الكلام يظهر ان شاء الله هرجع اقراه لما تشوف حل فى الخلفية دى لان نظرى ضعيف ومش شايفة حاجة :))


  36. معليش التمبلت كانت ضربت
    ظبطتها :)